תהלים צ"ג
מלכות ה' - "מֵאָז" ו"לארֶךְ יָמִים"
ובינתיים - 'שירת הים'
___המאמר מצביע על קשר בין מזמור צ"ג ושירת הים
מנקודת מבט של מימוש מלכות ה' בעולם, ומתוך כך מלמד על תרומתו המיוחדת של עם ישראל
לתכלית הזו.
א ה'
מָלָךְ גֵּאוּת לָבֵשׁ לָבֵשׁ ה' עז הִתְאַזָּר אַף-תִּכּוֹן תֵּבֵל
בַּל-תִּמּוֹט: ב נָכוֹן כִּסְאֲךָ מֵאָז מֵעוֹלָם אָתָּה: ג נָשְׂאוּ נְהָרוֹת ה'
נָשְׂאוּ נְהָרוֹת קוֹלָם יִשְׂאוּ נְהָרוֹת דָּכְיָם: ד מִקּלוֹת מַיִם רַבִּים אַדִּירִים
מִשְׁבְּרֵי-יָם אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה': ה
עֵדתֶיךָ נֶאֶמְנוּ מְאד לְבֵיתְךָ נָאֲוָה-קדֶשׁ ה' לְארֶךְ יָמִים:
א. תחילת מלכות ה' - "מֵאָז" (א-ד) ----המזמור נפתח בהכרזה על מלכות ה'
שנשגבותו התגלתה
כאשר הפעיל את 'עוזו', שהוא כוחו וגבורתו במלחמה:
"ה' מָלָךְ גֵּאוּת
לָבֵשׁ / לָבֵשׁ ה' עז הִתְאַזָּר" (א
2,1) -
תאור ה' כמי ש
"גֵּאוּת לָבֵשׁ" רומז שהמאבק שבו התגלה עוזו היה
בזיקה למים.
1 עדות נוספת
למעורבותו של ה' במאבק נרמזת בפעל
'הִתְאַזָּר', שכמו הטיות אחרות של השרש
'אזר',
קשור בהתגברות על אויב
2. כדי
להוסיף על רוממות ה', מזכיר הכתוב אירוע שהתרחש לאחר אותו קרב:
"אַף-תִּכּוֹן
תֵּבֵל בַּל-תִּמּוֹט" (א
3).
תכליתה של מילת הקישור "
אַף" היא להדגיש נושא חדש שמתווסף לקודם,
3 ובהקשר
הנוכחי הנושא הנוסף הוא קיבועה וייצובה של הארץ, שהוא מעשה הבריאה ביום השלישי
במקביל להתהוותם של מקווי המים.
4 מאחר שהאור והרקיע שקדמו ליצירת
הארץ אינם בריאה גשמית, היבשה ומקווי המים שנוצרו ביום השלישי הם הבסיס למימושה של
מלכות ה' במציאות מוחשית. על כן מיד לאחר תיאור כינונה של הארץ בא
3 מכריז
הכתוב על תחילתה של מלכות ה':
"נָכוֹן כִּסְאֲךָ
מֵאָז" (ב1),5 אך
כדי שלא יעלה על הדעת שהכוונה לראשית הוויתו של ה', מצורפת בב2 ההצהרה
שלקיומו של ה' אין ראשית: "מֵעוֹלָם אָתָּה".6 כמו בסיפור הבריאה בבראשית, גם במזמור, קושר
הכתוב את כינונה של הארץ להיווצרותם של
הנהרות שזורמים בה: "נָשְׂאוּ נְהָרוֹת ה' נָשְׂאוּ נְהָרוֹת קוֹלָם
יִשְׂאוּ נְהָרוֹת דָּכְיָם" (ג).
___________________________________________________________________________- 'עוזו' של ה' נזכר בכתובים בהקשר של התגברות
על אויבים, כמו בישעיהו, נ"א ט-י; ס"ב ח. תהלים,ס"ו ג, ע"ד יג
ועוד.
הופמן מסביר כי השרש 'גאה'
שמשמש לתאור גדולת ה' בפסוק הזה רומז על מאבק עם ימים ונהרות, כמו בשירת הים: "אָשִׁירָה לַּה'
כִּי-גָאה גָּאָה סוּס וְרכְבוֹ רָמָה בַיָּם". י' הופמן, תהלים ב', עולם
התנ"ך, תל אביב 1997, עמ' 100.
חכם קושר את פסוק א למאבקו של
ה' במים הקדומים לפני בריאת העולם. ע' חכם,תהלים ב',ירושלים 1981, עמ' קפו. - 'אזור' היא חגורה שהלוחם חוגר על
מתניו, והטיותיו של השרש 'אזר' מתארות התגברות בקרב, כמו בדברי האלהים לכורש: "אֲאַזֶּרְךָ וְלֹא יְדַעְתָּנִי"
(ישעיהו, מ"ה ה), וכן בשירת דוד הפונה לה': "וַתְּאַזְּרֵנִי
חַיִל לַמִּלְחָמָה"
(תהלים,י"ח מ) ועוד.
- B.D.B לונדון,
1979, עמ' 64 סע' 1. כך בדברים,ל"ג כ; תהלים ס"ח יז2 ועוד.
- על פי סיפור בראשית, הוראת האלהים ביום השלישי
חשפה את שטחי היבשה במקביל ליצירת מקווי המים (בראשית,א' ט-י).
בדומה לכך בתהלים ק"ד מתואר ייצובה
של הארץ וקיבועה כפעולה צמודה ליצירת הימים והנהרות: "יָסַד אֶרֶץ עַל- מְכוֹנֶיהָ בַּל- תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד ...
הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן" (ה-י). - גם בתהלים צ"ו קשורה מלכות ה' בכינונה של הארץ: "אִמְרוּ
בַגּוֹיִם ה' מָלָך אַף-תִּכּוֹן תֵּבֵל, בַּל-תִּמּוֹט" (י). על פסוק זה אומר
חכם: "שבשעת בריאת העולם נתגלתה מלכות
ה' עליו". ע' חכם, לעיל הערה 1, שם.
ליכט מסביר כי מלכות ה' החלה לאחר
שריסן את מי בראשית. י.ש. ליכט, אנציקלופדיה מקראית ד', 'מיתוס', טור 934. - על פסוק זה אומר חכם: "אתה קיים מעולם
מלפני נצח נצחים". לעיל, הערה 1, שם.
שהופעלה מול מי בראשית,
11 ומנקודת מבט כזו ניתן להתייחס להצלת העם בים סוף כמעשה שאינו נופל בחשיבותו ממעשה הבריאה,
12מסקנה דומה תעלה שוב לאחר עיון בהקבלות נוספות, מבחינה רעיונית ומבנית, בין שתי היצירות.
ג. ההכרה במלכות ה' "לְארֶךְ יָמִים"
-----ההצהרה "ה' מָלָךְ" בפתיחת המזמור מכריזה על מלכות ה' שקיבלה תוקף במציאות הגשמית "מֵאָז" כינונה של הארץ ביום השלישי לבריאה (ב1), אלא שאותה מלכות חלה על בריאה דוממת וחסרת מודעות לקיומו ולמעמדו של ה'. לעומת זאת, מאז בריאת האדם שמסוגל להכיר ברוממות ה' ובמתחייב מכך לגביו, ניתנת מלכות ה' למימוש גם בהוויה הרוחנית שבבריאה. במצב כזה של מציאות מקיפת כל, המודעת למלכות ה' ופועלת על פי חוקיו, אמורה הבריאה על כל מרכיביה להגיע לידי שלמות תכליתה. אולם מאחר שיכולת הבחירה של האדם מאפשרת לו להפר את מצוות ה', הוא עשוי לשבש את מהלכה הרצוי של הבריאה ולעכב את מימוש תכליתה. מתברר אם כך, שהשלמת מעשה הבריאה בהתאם לכוונת הבורא, תלויה בהתנהלות ראויה של האנושות מבחינה מעשית, מוסרית ורוחנית, לא פחות מאשר בהתנהלותם הסדירה של איתני הטבע.
-----מאחר שכך, לאחר שפתח את המזמור המודיע על מלכות ה', בתאור כינונה של הארץ כבסיס למלכותו בבריאה הגשמית, מסיים המשורר בתאור החלתה של מלכות ה' בהוויה הרוחנית- אנושית. נושא זה מובא בפסוק ה שמציג שלושה שלבים שאמורים להוביל את האנושות לקבלה מודעת של מלכות ה': "עֵדתֶיךָ נֶאֶמְנוּ מְאד לְבֵיתְךָ נָאֲוָה-קדֶשׁ ה' לְארֶךְ יָמִים". למרות שבהקשרים אחרים עשוי היה פסוק זה לתאר את יחסי ה' וישראל, במזמור הנוכחי שעוסק בהתבססותה של מלכות ה' בעולם שזה עתה נברא, יש לראות בו מתווה ליחסים שבין ה' והאנושות כולה לפני שהתפצלה לעמים.
-----שלושת השלבים שאמורים לכוון את האנושות להכרה במלכות ה', הם: 1. אלהים יעניק לבני האדם מערכת חוקים שייטיבו עמהם: "עֵדתֶיךָ נֶאֶמְנוּ מְאד" (ה1)13 2. קבלת חוקי ה' תבסס את מעורבותו ותעיד על נוכחותו במציאות
___________________________________________________________________________
11. קשר בין מאבקו של ה' במים הקדומים ובין קריעת ים סוף מוצג בנבואת ישעיהו: "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי-עז זְרוֹעַ ה' עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם דּוֹרוֹת עוֹלָמִים הֲלוֹא אַתְּ-הִיא הַמַּחְצֶבֶת רַהַב מְחוֹלֶלֶת תַּנִּין. הֲלוֹא אַתְּ-הִיא הַמַּחֲרֶבֶת יָם מֵי תְּהוֹם רַבָּה הַשָּׂמָה מַעֲמַקֵּי- יָם דֶּרֶךְ לַעֲבר גְּאוּלִים (נ"א ט-י). פרשנים מצביעים על קשר בין מלחמת האל במים הקדומים ובין קריעת ים סוף: מ"ד, קאסוטו, ספרות מקראית וספרות נענית, ירושלים תשל"ב, עמ' 83; ש"א ליונשטם, 'מסורת יציאת מצרים בהשתלשלותה', ירושלים תשמ"ג, עמ' 102; י' אבישור, לעיל, הערה 9, עמ' 143, 145.
12. חכם משווה את נפלאות קריעת ים סוף לנפלאות בריאת העולם, לעיל הערה 1, עמ' קפח.
13. "עֵדתֶיךָ" הן המצוות שנתן אלהים לבני האדם כדי להיטיב עמהם. ההנאה שמפיק האדם משמירת עדותיו של ה' מוצאת ביטוי בפסוקים כמו: "אַשְׁרֵי נצְרֵי עֵדתָיו בְּכָל-לֵב יִדְרְשׁוּהוּ" (תהלים, קי"ט ב) ו"פְּלָאוֹת עֵדְוֹתֶיךָ עַל-כֵּן נְצָרָתַם נַפְשִׁי" (שם, שם קכט).החסד האלהי שבנתינת המצוות מוצא ביטוי בתהלים:"מַגִּיד דְּבָרָיו לְיַעֲקב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל. לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל-גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל-יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ (קמ"ז יט-כ).הפניה לה' בגוף שני בפסוקית: "עֵדתֶיךָ נֶאֶמְנוּ מְאד" אינה מעידה על פניה ישירה לה', וניתן לראות בה תאור עניני הסוקר את יחסי ה' והאנושות במשמעות של 'עדותיו נאמנו מאד'. כמו בפסוק ב שבו התאור: "נָכוֹן כִּסְאֲךָ מֵאָז" אינו פניה ישירה לה' אלא הכרזה על תחילת מלכות ה' בבריאה הגשמית, במשמע של: 'נכון כסאו מאז'. כך ששני הפסוקים המעידים על מלכות ה', בבריאה הגשמית ובהוויה הרוחנית, מנוסחים כפניה אל ה' בלשון נוכח בעוד שאר הפסוקים במזמור מתייחסים אליו בגוף שלישי (א,ד).
האנושית, נוכחות שתומחש באמצעות מקדש
14 - "לְבֵיתְךָ נָאֲוָה-קדֶשׁ" (ה
2). 3. השילוב הקבוע של ה' במציאות האנושית יפגין את סמכותו ויממש לעין כל את מלכותו -
"ה' לְארֶךְ יָמִים"15 (ה
3). כך שמלכות ה' שהחלה בבריאה הגשמית "
מֵאָז" כינונה של הארץ, תגיע למלוא היקפה באמצעות ההכרה האנושית כי
"ה' לְארֶךְ יָמִים".
16
ד. ההקבלה לשירת הים
ארבעת הנושאים המרכזיים שבמזמור: 1. התגברות ה' על המים הקדומים (א1); 2. כינונה של הארץ - כבסיס למימוש מלכות ה' (א2-ד); 3. ה' מיטיב עם האנושות (ה1). 4. ההכרה במלכות ה' (ה2,ה3), מחזקים את הקשר בין המזמור לשירת הים שכוללת ארבעה נושאים דומים: 1. שליטתו של אלהים על ים סוף (שמות, ט"ו א-יב); 2. אלהים מוביל את העם לנחלה שבה תמומש מלכותו (שם,שם יג); 3. ה' מיטיב עם עם ישראל (שם,שם יז); 4. ההכרה במלכות ה' (שם,שם יח).
-----נוסף לדמיון המילולי והרעיוני שבין המזמור לשירה, נמצא שהביטויים והנושאים המקבילים מובאים בשתי היצירות במבנה דומה, כך ששתיהן מתארות במקביל מהלכים דומים המובילים לתכלית משותפת, כשהתכלית הזו - ההכרה במלכות ה', חותמת את שתיהן.
___________________________________________________________________________
14. קאסוטו, אומר שהזכרת המקדש בשירת הים אינה מעידה דווקא על איחור חיבורה של השירה, מאחר שהכוונה עשויה להיות לגבי "מקדש שלעתיד לבוא....והזכרת המקדש כשלעצמה עדיין אין בה להכריע, אלא לדון עליה אגב ניתוח הטקסט בכללו ... השירה כולה הימנון הבא לפאר את כינון מלכות ה'... שהרי אין מלכות ללא היכל מלך... מקריעת ים סוף ועד לבנין בית המקדש – תהליך רצוף ואחיד של המלכת ה'" לעיל הע' 9, ספר שמות, עמ' 113. הסבר כזה לנוכחות המקדש בשירה העתיקה עשוי לשרת את הזכרתו גם במזמור צ"ג. רש"ר הירש אומר על הפסוק "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות, כ"ה ח) - 'מִקְּדָש אֲדנָי בארץ אינו בהכרח בנין גשמי. מאחר שעם ישראל המקיים את מצוות ה' ממחיש את נוכחותו': "'מקדש' מבטא את מיכלול התפקיד שעלינו למלא כלפי ה'", וכן אומר:"מורה על קידוש כל חיינו הפרטיים והציבוריים והקרבתם על מזבח קיום תורת ה'" (רש"ר הירש, ספר שמות, ירושלים תשמ"ט, עמ' שב).גם ירמיהו מנבא שהתכלית שאותה מבקש ה' להשיג אינה המקדש הבנוי אלא המסר שיצא לעולם כולו מירושלים באמצעות עם ישראל: "וְהָיָה כִּי תִרְבּוּ- וּפְרִיתֶם בָּאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵמָּה נְאֻם-ה' לֹא-יאמְרוּ עוֹד אֲרוֹן בְּרִית- ה' וְלֹא יַעֲלֶה עַל-לֵב וְלֹא יִזְכְּרוּ-בוֹ וְלֹא יִפְקדוּ וְלֹא יֵעָשֶׂה עוֹד. בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלַם כִּסֵּא ה' וְנִקְוּוּ אֵלֶיהָ כָל-הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלָם ..." (ג' טז-יז).יעקב אבינו מזכיר 'בית אלהים' (בראשית, כ"ח כב) מתוך הכרה שעבודת האל מתקיימת בבית האלהים.
15. התלות שבין נוכחותו של מקדש גשמי או סמלי ובין הכרת העם בקשר המחייב שיש לו כלפי האלהים מתואר בפסוק: "וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכֲכֶם ... וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכֲכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי לְעָם" (ויקרא,כ"ו יא-יב).
16. התאור "לְארֶךְ יָמִים" כוונתו 'לנצח', 'לעולמים' כמו באיכה, ה' כ: "לָמָּה לָנֶצַח תִּשְׁכָּחֵנוּ תַּעַזְבֵנוּ לְארֶךְ יָמִים".